Μαθητές και Μαθήτριες του Λυκείου Αποστόλου Βαρνάβα Στροβόλου στη Στοκχόλμη στο πλαίσιο Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+
Αντιπροσωπεία του Σχολείου, αποτελούμενη από έξι μαθητές και μαθήτριες και δύο εκπαιδευτικούς, επισκέφτηκε τη Στοκχόλμη από τις 15 μέχρι τις 21 Νοεμβρίου 2025, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ με τίτλο «BridgingBorders, Active Citizenship, Environmental Education and Digital Innovation».
Κατά τη διάρκεια της διαμονής τους, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας συμμετείχαν σε μια σειρά από οργανωμένες δραστηριότητες στο σουηδικό Σχολείο «Thorildsplan Gymnasium», καθώς και σε εκπαιδευτικές επισκέψεις σε διάφορους χώρους της πόλης, οι οποίες ανέδειξαν τη σημασία της ενεργούς πολιτότητας και της κοινωνικής υπευθυνότητας. Εξερεύνησαν πώς οι κοινότητες στη Σουηδία προωθούν την ισότητα, τη δημοκρατική συμμετοχή και την κοινωνική υπευθυνότητα και σκέφτηκαν πώς μπορούν να εφαρμόσουν αυτές τις αξίες στη δική τους πατρίδα αλλά και στο δικό τους Σχολείο. Η κινητικότητα έδωσε, επίσης, ιδιαίτερη έμφαση στη συμπερίληψη, επιτρέποντας στους/στις μαθητές/μαθήτριές μας να γνωρίσουν διαφορετικούς πολιτισμούς, να εργαστούν σε μεικτές ομάδες και να κατανοήσουν τη σημασία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου όλοι κι όλες υποστηρίζονται και αισθάνονται αποδεκτοί/-ές.
Την πρώτη ημέρα, η ομάδα μας επισκέφθηκε το σουηδικό Σχολείο, όπου πραγματοποιήθηκε η πρώτη γνωριμία με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους από τη Σουηδία. Μέσα από ειδικά σχεδιασμένες δραστηριότητες, οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν, να γνωριστούν καλύτερα και να ανταλλάξουν στοιχεία από τον πολιτισμό τους. Δοκίμασαν παραδοσιακά εδέσματα των δύο χωρών και αντάλλαξαν πληροφορίες για την καθημερινότητα και την κουλτούρα τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές/μαθήτριές μας παρουσίασαν το Σχολείο μας και την πόλη της Λευκωσίας, ενώ στη συνέχεια, οι οικοδεσπότες παρουσίασαν την πατρίδα τους. Αποχωρώντας από το Σχολείο, η ομάδα περιηγήθηκε στην παλιά πόλη της Στοκχόλμης, τη γραφική GamlaStan.
Την Τρίτη, 18 Νοεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε ολοήμερη ξενάγηση σε σημαντικά μνημεία της πόλης. Πρώτη στάση ήταν το Skansen, το πρώτο υπαίθριο μουσείο του κόσμου, όπου οι μαθητές/μαθήτριες από τη Σουηδία παρουσίασαν την παραδοσιακή ζωή της χώρας τους, όπως αναδεικνύεται μέσα από αυθεντικές κατοικίες και πολιτιστικά δρώμενα. Ακολούθησε επίσκεψη στα δύο παλάτια της Στοκχόλμης και στο Σουηδικό Κοινοβούλιο, όπου παρουσιάστηκαν οι βασικές δημοκρατικές διαδικασίες και η λειτουργία του πολιτικού συστήματος.
Την Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2025, η αποστολή επισκέφθηκε το «Vasa Museum» μαζί με τους σουηδούς εταίρους. Εκεί, οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά το εντυπωσιακό πολεμικό πλοίο Vasa. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε μετάβαση με πλοίο στην περιοχή Slussen, έναν σημαντικό κόμβο μεταφορών. Η ξενάγηση στην περιοχή συνέβαλε στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθησίας των μαθητών/-τριών, καθώς παρατήρησαν πώς συνδυάζονται οι ανάγκες μιας σύγχρονης πόλης με φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές.
Την επόμενη ημέρα, οι μαθητές και οι μαθήτριες εργάστηκαν σε μεικτές ομάδες, σε ομαδικά πρότζεκτ με τη χρήση εκπαιδευτικών τεχνολογικών εφαρμογών. Παράλληλα, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τον τρόπο λειτουργίας ενός 3Dprinter και ενός lasercutter, γνωρίζοντας από κοντά τον καινοτόμο εξοπλισμό του σχολείου και αναπτύσσοντας ψηφιακές δεξιότητες υψηλής αξίας. Στο τέλος της ημέρας, έγινε η απονομή των πιστοποιητικών παρακολούθησης του προγράμματος. Αργότερα, οι σουηδοί μαθητές και μαθήτριες προσκάλεσαν την ομάδα μας για πατινάζ στον χώρο Kungsträdgården, μια δραστηριότητα, που ενίσχυσε τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών/-τριών και προσέφερε μια ιδιαίτερη εμπειρία.
Την τελευταία ημέρα, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας επισκέφθηκαν το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης μαζί με τους/τις σουηδούς/-ές συνομήλικούς/-κές τους. Εκεί τους έγινε ξενάγηση στα σημαντικότερα εκθέματα και απέκτησαν πολύτιμες γνώσεις γύρω από τη σύγχρονη τέχνη.
Η κινητικότητα στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία και υπήρξε ιδιαίτερα επικερδής για όλους/όλες τους/τις συμμετέχοντες/-ουσες. Εκτός από τις εκπαιδευτικές γνώσεις που απέκτησαν, οι μαθητές και οι μαθήτριες ανέπτυξαν διαπροσωπικές σχέσεις, ενίσχυσαν τη χρήση της αγγλικής γλώσσας, συνεργάστηκαν με συνομήλικούς/-ές τους από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα και καλλιέργησαν δεξιότητες ενεργού πολιτότητας, περιβαλλοντικής ευαισθησίας και ψηφιακής καινοτομίας. Η πλοήγηση σε μια ξένη πόλη, η επαφή με νέες κουλτούρες και οι κοινές δραστηριότητες συνέβαλαν ουσιαστικά στην προσωπική τους ανάπτυξη ενώ οι εμπειρίες που απεκόμισαν θα τους/τις συντροφεύουν σε όλη τους τη ζωή!